Wielcy Pisarze Ikon - cz 1
Anna Małgorzata Budzińska anna.malga@gmail.com
Mój kolega tak mnie zagadnął:
− Zajmujesz się ikonami, sama piszesz ikony, to opowiedz mi coś o najsławniejszych pisarzach ikon, pewnie znasz ich wielu.
No i jednak nie jest to tak proste i jednoznaczne. Owszem- wszyscy znamy Rublowa, mogę też wymienić jeszcze kilku ikonografów, którzy zaistnieli w historii, ale nie jest to wielka galeria postaci.
A.Rublow-Archanioł Michał
Mój kolega tak mnie zagadnął:
− Zajmujesz się ikonami, sama piszesz ikony, to opowiedz mi coś o najsławniejszych pisarzach ikon, pewnie znasz ich wielu.
No i jednak nie jest to tak proste i jednoznaczne. Owszem- wszyscy znamy Rublowa, mogę też wymienić jeszcze kilku ikonografów, którzy zaistnieli w historii, ale nie jest to wielka galeria postaci.
A.Rublow-Archanioł Michał
Problem wynika z samej istoty ikony i podejścia religii Wschodu do twórców ikon. Ikonopis tworzy pod wpływem Ducha Świętego i to On prowadzi rękę człowieka On daje zdolności i możliwości odtwarzania Praobrazu.
Postaci przedstawiane na ikonach są odbiciem Boga, a twórca jest tylko narzędziem.
W odróżnieniu od sztuki Zachodu ikonopis nie ujawnia w ikonie swojej indywidualności, jedynie odzwierciedla odbicia Boga według starych zasad, reguł ustanowionych przez kościoły Wschodu. Nigdy też nie ma na ikonie nazwiska autora- co jest powszechnie stosowane w sztuce Zachodu, -najwyżej z tyłu umieszczany jest obecnie certyfikat, a dawniej i tego nie było.
Ikonopis był anonimowy i tylko po charakterystycznych cechach jego ręki rozpoznaje się niekiedy autora.
Twórcy najpiękniejszych fresków, mozaik i ikon zazwyczaj pozostają anonimowi. Przemawiają jedynie ich dzieła. Oczywiście historia ocaliła lub wydobyła z zapomnienia kilka imion ikonografów.
Istniały jednak różne szkoły ikonopisania, a ikony każdego kraju mają wizerunki odbiegające często od kanonu, ujawniające ich pochodzenie, zdradzające w szczegółach stroju,, krajobrazu, roślinności, czy rysów twarzy skąd ikonopis pochodził.
„Pierwszym człowiekiem, który namalował ikonę Matki Bożej z dzieciątkiem był święty Łukasz Ewangelista. Malował tę ikonę na desce ze stołu, przy którym Święta Rodzina spożywała posiłki. Pisząc tę ikone słuchał opowieści Marii i potem spisał je- tak powstały jego ewangelie”
- tak mówi legenda o pierwszym w historii ikonografie.
No, ale to tylko legenda, która nie mogła być prawdą, bo nawet czas się nie zgadza.
św. Łukasz-malujący ikonę-Pskow
Łukasz nie znał osobiście Jezusa, nie był naocznym świadkiem wydarzeń, które opisał w swej Ewangelii. Najważniejsze jednak, że wtedy- na początku- nowo powstała religia kierując się jeszcze biblijnym zakazem sporządzania wizerunków surowo tego przestrzegała. Wykluczano z Kościoła tych, którzy produkowali „bałwany” i ich twórców. Nie mógł więc Łukasz wykonać portretu Matki Bożej, choć wiele źródeł o tym mówi, a legenda jest ciekawa.
Przypomnijmy jeszcze inną legendę o wizerunku Oblicza Chrystusa, który On sam uwiecznił odbijając swą twarz na płótnie dla króla Abgara ( pisałam o tym wcześniej w artykule „ Mandylion- obraz nie ręką ludzka uczyniony” http://www.kresowianie.info/artykuly,n245,mandylion_obraz_nie_reka_ludzka_uczyniony.html
Może to właśnie Jezus był pierwszym ikonografem?
Mandylion-Spas Nierukotwornyj
Mówi się, że ikona jest prawosławna. To wielkie uproszczenie, bo istnieją także ikony syryjskie, koptyjskie, etiopskie, ormiańskie. Do XIII wieku zachodnie malarstwo kościelne też było ikoniczne.
ciąg dalszy w kolejnej części
Artykuł przeczytano 2265 razy