IKONA CZY RUSKI OBRAZ? 鈥揅ZYLI JAK OSWOI膯 INNO艢膯
Anna Ma艂gorzata Budzi艅ska- tekst i cz臋艣膰 zdj臋膰
Zdj臋cia z Moskwy – Micha艂 Budzi艅ski
Pokaza艂am pewnej kobiecie ikon臋. Prychn臋艂a pogardliwie:
-O ruski obraz! Nasze 艂adniejsze- powiedzia艂a.
„Ruski”. To s艂owo odmieniane przez wiele przypadk贸w jest w Polsce okryte z艂膮 s艂aw膮. Dlaczego je nadu偶ywamy? Nasi rodzice, kt贸rzy po wojnie przyjechali z Kres贸w w r贸偶ne regiony Polski te偶 bywali nazywani „Ruskami” z racji 艣piewnego akcentu i pochodzenia.
Zastan贸wmy si臋... „ruski obraz”, hm...- czy o tym pierwszym obrazie te偶 by艣my tak powiedzieli?
M.B. Cz臋stochowska- katolicka
Wielu by si臋 oburzy艂o:
− Ale偶 nie, to nie ruski obraz to nasza Matka Boska Jasnog贸rska, a nie 偶aden ruski obraz!
Nie ma co si臋 oburza膰. Ten nasz cudowny obraz pierwotnie by艂 ikon膮. Gdyby艣my zdj臋li z niego te z艂ote suknie, kt贸re przewa偶nie go prawie zakrywaj膮, to pod warstw膮 metalu zobaczyliby艣my obraz malowany na desce wed艂ug regu艂 ikonograficznych. To Matka Bo偶a typu Hodegetria, czyli wskazuj膮ca drog臋. To Chrystus jest nasz膮 Drog膮 i to Jego wskazuje nam Matka.
Tutaj mamy prawos艂awn膮 ikon臋 – Matka Bo偶a typu Eleusa, czyli czu艂a. Matka i Syn stapiaj膮 si臋 w u艣cisku w jedno cia艂o, s膮 jedno艣ci膮.
W tej koptyjskiej ikonie Matka Bo偶a i Jezus maj膮 egipskie rysy twarzy.
To nie s膮 ani ruskie, ani polskie, ani egipskie obrazy. Ikony to historia 艣wiata i zbawienia napisana kolorami. Obrazy te zmienia艂y si臋 w formie, ale nie w tre艣ci. Wci膮偶 co艣 nam opowiadaj膮 i czego艣 chc膮 nauczy膰. Ucz膮 nas nie tylko wiary.
My艣l臋, 偶e ikony chc膮 nas r贸wnie偶 przestrzec przed walkami na idee. Chc膮 nas nauczy膰 wsp贸艂istnienia pomimo r贸偶nic. Nie chodzi tu o prozelityzm, o namawianie do sztucznej jedno艣ci, ani o walk臋 w stylu: „Moja racja jest mojsza” - nie!
Ikony nam m贸wi膮:
-Powstajemy w r贸偶nych miejscach 艣wiata, maluj膮 nas r贸偶ni ludzie, r贸偶nie jeste艣my czczone przez wiernych , a przecie偶 wszystkie w r贸wnym stopniu przekazujemy wiar臋 i mi艂o艣膰.
Gdy przechadzamy si臋 ulicami Moskwy zachwycaj膮 nas barwne, z艂ocone sylwetki cerkwi z charakterystycznymi kopu艂ami. Kszta艂t tych kopu艂 ma znaczenie symboliczne- przedstawiaj膮 gorej膮ce p艂omienie wiary, podobnie jak p艂omienie 艣wiec, s膮 te偶 symbolem Ducha 艢wi臋tego.
Katolickie ko艣cio艂y Wroc艂awia- i te stare i najnowsze, przewa偶nie bij膮 w niebo strzelistymi wie偶ami i oknami zako艅czonymi ostro艂ukami. To te偶 ma swoja wymow臋. Ludzie buduj膮 wysokie wie偶e chc膮c zbli偶y膰 si臋 do Niebios, lub 偶eby ich modlitwy sz艂y prosto do Boga.
Jednak nie ma w tych ko艣cio艂ach starych ikon, niewiele jest starych obraz贸w w og贸le. Najpierw sami Niemcy tworz膮c Festung Breslau burzyli nawet ko艣cio艂y, a potem po wojnie nie brakowa艂o tak偶e naszych rodak贸w, kt贸rzy z nienawi艣ci膮 niszczyli wszystko co „szwabskie”, lub rabowali i sprzedawali. Na szcz臋艣cie uratowa艂o si臋 jednak wiele obraz贸w Michaela Willmanna i innych.
Spaceruj膮c po starym Kairze na pr贸偶no b臋dziemy wypatrywali rzucaj膮cych si臋 w oczy ko艣cio艂贸w koptyjskich. Przewa偶nie s膮 one wci艣ni臋te w ci膮g dom贸w mieszkalnych ulicy.
Dopiero w 艣rodku odkrywamy ich modlitewny charakter i pi臋kne wyposa偶enie. Oczywi艣cie s膮 wyj膮tki- na przyk艂ad ko艣ci贸艂 Zwiastowania NMP (zw. Zawieszonym gdy偶 jest on zbudowany na murach obronnych Kairu), a tak偶e ko艣ci贸艂 艣w. Jerzego s膮 dobrze widoczne.
Niesamowite wra偶enie sprawiaj膮 zagubione na egipskiej pustyni klasztory. Ich ko艣cio艂y nie s膮 okaza艂e, nie s膮 wielkie, ani wysokie, nie maj膮 wielkich kopu艂 ani strzelistych wie偶, a mimo to robi膮 ogromne wra偶enie. Tam, na 艣rodku pustyni, gdzie dotrze膰 mo偶na jedynie na piechot臋 lub samochodem terenowym, bo brak jest dr贸g, tam gdzie bezkresne niebo styka si臋 z bezkresem pustyni, tam na tym bezdro偶u mo偶na zapomnie膰 o doczesnym 艣wiecie i pogr膮偶y膰 si臋 w modlitwie. Nie na darmo pierwsi chrze艣cijanie upodobali sobie pustynie Egiptu na pustelnicze 偶ycie.
No tak, mo偶na zachwyca膰 si臋 ka偶dym domem Bo偶ym. Strzeliste wie偶e gotyckich ko艣cio艂贸w, z艂ocone kopu艂y cerkwi, czy wy艂aniaj膮ce si臋 z ob艂ok贸w piasku pustyni koptyjskie klasztory- wszystkie s膮 pi臋kne, a najwa偶niejsze, 偶e wszystkie spe艂niaj膮 sw膮 rol臋- gromadz膮 ludzi na modlitwie.
Podobnie jest z krzy偶ami. Niewa偶ne czy ma poprzeczk臋, czy nie, niewa偶ne czy ramiona krzy偶a s膮 r贸wne, czy nie, niewa偶ne szczeg贸艂y kszta艂tu, krzy偶 jest krzy偶em i wiemy co symbolizuje.
Krzy偶 koptyjski jest prosty, wszystkie ramiona przewa偶nie ma r贸wne, z charakterystycznym zako艅czeniem:
Prawos艂awny Krzy偶 jest o艣mioramienny, ma prost膮 poprzeczk臋 g贸rn膮 i sko艣n膮 poprzeczk臋 na dole:
Natomiast katolicki Krzy偶 jest czteroramienny jak koptyjski, jednak jego ramiona nie s膮 r贸wne:
Szanujmy ka偶dy 艢wi臋ty Krzy偶, bo jest symbolem M臋ki Pa艅skiej i naszego zbawienia.
Por贸wnali艣my tutaj trzy elementy zwi膮zane z trzema ko艣cio艂ami chrze艣cija艅skimi: ikony, architektur臋 i znaki krzy偶a. To wspaniale, 偶e si臋 r贸偶ni膮, a jednocze艣nie s膮 podobne- s艂u偶膮 Bogu i ludziom.
Musimy si臋 wyzby膰 uprzedze艅 i obawy przed inno艣ci膮. Wyrzu膰my ze s艂ownika obra藕liwe s艂owa typu „ruskie”, „szwabskie” itp.
Nie wahajmy si臋 wst膮pi膰 do ko艣cio艂a innego wyznania, b膮d藕my otwarci na innych i szanujmy ich tradycje.
− Ale偶 nie, to nie ruski obraz to nasza Matka Boska Jasnog贸rska, a nie 偶aden ruski obraz!
Nie ma co si臋 oburza膰. Ten nasz cudowny obraz pierwotnie by艂 ikon膮. Gdyby艣my zdj臋li z niego te z艂ote suknie, kt贸re przewa偶nie go prawie zakrywaj膮, to pod warstw膮 metalu zobaczyliby艣my obraz malowany na desce wed艂ug regu艂 ikonograficznych. To Matka Bo偶a typu Hodegetria, czyli wskazuj膮ca drog臋. To Chrystus jest nasz膮 Drog膮 i to Jego wskazuje nam Matka.
M.B. W艂odzimierska- prawos艂awna
Tutaj mamy prawos艂awn膮 ikon臋 – Matka Bo偶a typu Eleusa, czyli czu艂a. Matka i Syn stapiaj膮 si臋 w u艣cisku w jedno cia艂o, s膮 jedno艣ci膮.
M.B. Kairska- koptyjska
W tej koptyjskiej ikonie Matka Bo偶a i Jezus maj膮 egipskie rysy twarzy.
To nie s膮 ani ruskie, ani polskie, ani egipskie obrazy. Ikony to historia 艣wiata i zbawienia napisana kolorami. Obrazy te zmienia艂y si臋 w formie, ale nie w tre艣ci. Wci膮偶 co艣 nam opowiadaj膮 i czego艣 chc膮 nauczy膰. Ucz膮 nas nie tylko wiary.
My艣l臋, 偶e ikony chc膮 nas r贸wnie偶 przestrzec przed walkami na idee. Chc膮 nas nauczy膰 wsp贸艂istnienia pomimo r贸偶nic. Nie chodzi tu o prozelityzm, o namawianie do sztucznej jedno艣ci, ani o walk臋 w stylu: „Moja racja jest mojsza” - nie!
Ikony nam m贸wi膮:
-Powstajemy w r贸偶nych miejscach 艣wiata, maluj膮 nas r贸偶ni ludzie, r贸偶nie jeste艣my czczone przez wiernych , a przecie偶 wszystkie w r贸wnym stopniu przekazujemy wiar臋 i mi艂o艣膰.
Gdy przechadzamy si臋 ulicami Moskwy zachwycaj膮 nas barwne, z艂ocone sylwetki cerkwi z charakterystycznymi kopu艂ami. Kszta艂t tych kopu艂 ma znaczenie symboliczne- przedstawiaj膮 gorej膮ce p艂omienie wiary, podobnie jak p艂omienie 艣wiec, s膮 te偶 symbolem Ducha 艢wi臋tego.
Katolickie ko艣cio艂y Wroc艂awia- i te stare i najnowsze, przewa偶nie bij膮 w niebo strzelistymi wie偶ami i oknami zako艅czonymi ostro艂ukami. To te偶 ma swoja wymow臋. Ludzie buduj膮 wysokie wie偶e chc膮c zbli偶y膰 si臋 do Niebios, lub 偶eby ich modlitwy sz艂y prosto do Boga.
Jednak nie ma w tych ko艣cio艂ach starych ikon, niewiele jest starych obraz贸w w og贸le. Najpierw sami Niemcy tworz膮c Festung Breslau burzyli nawet ko艣cio艂y, a potem po wojnie nie brakowa艂o tak偶e naszych rodak贸w, kt贸rzy z nienawi艣ci膮 niszczyli wszystko co „szwabskie”, lub rabowali i sprzedawali. Na szcz臋艣cie uratowa艂o si臋 jednak wiele obraz贸w Michaela Willmanna i innych.
Spaceruj膮c po starym Kairze na pr贸偶no b臋dziemy wypatrywali rzucaj膮cych si臋 w oczy ko艣cio艂贸w koptyjskich. Przewa偶nie s膮 one wci艣ni臋te w ci膮g dom贸w mieszkalnych ulicy.
Dopiero w 艣rodku odkrywamy ich modlitewny charakter i pi臋kne wyposa偶enie. Oczywi艣cie s膮 wyj膮tki- na przyk艂ad ko艣ci贸艂 Zwiastowania NMP (zw. Zawieszonym gdy偶 jest on zbudowany na murach obronnych Kairu), a tak偶e ko艣ci贸艂 艣w. Jerzego s膮 dobrze widoczne.
Niesamowite wra偶enie sprawiaj膮 zagubione na egipskiej pustyni klasztory. Ich ko艣cio艂y nie s膮 okaza艂e, nie s膮 wielkie, ani wysokie, nie maj膮 wielkich kopu艂 ani strzelistych wie偶, a mimo to robi膮 ogromne wra偶enie. Tam, na 艣rodku pustyni, gdzie dotrze膰 mo偶na jedynie na piechot臋 lub samochodem terenowym, bo brak jest dr贸g, tam gdzie bezkresne niebo styka si臋 z bezkresem pustyni, tam na tym bezdro偶u mo偶na zapomnie膰 o doczesnym 艣wiecie i pogr膮偶y膰 si臋 w modlitwie. Nie na darmo pierwsi chrze艣cijanie upodobali sobie pustynie Egiptu na pustelnicze 偶ycie.
No tak, mo偶na zachwyca膰 si臋 ka偶dym domem Bo偶ym. Strzeliste wie偶e gotyckich ko艣cio艂贸w, z艂ocone kopu艂y cerkwi, czy wy艂aniaj膮ce si臋 z ob艂ok贸w piasku pustyni koptyjskie klasztory- wszystkie s膮 pi臋kne, a najwa偶niejsze, 偶e wszystkie spe艂niaj膮 sw膮 rol臋- gromadz膮 ludzi na modlitwie.
Podobnie jest z krzy偶ami. Niewa偶ne czy ma poprzeczk臋, czy nie, niewa偶ne czy ramiona krzy偶a s膮 r贸wne, czy nie, niewa偶ne szczeg贸艂y kszta艂tu, krzy偶 jest krzy偶em i wiemy co symbolizuje.
Krzy偶 koptyjski jest prosty, wszystkie ramiona przewa偶nie ma r贸wne, z charakterystycznym zako艅czeniem:
Prawos艂awny Krzy偶 jest o艣mioramienny, ma prost膮 poprzeczk臋 g贸rn膮 i sko艣n膮 poprzeczk臋 na dole:
Natomiast katolicki Krzy偶 jest czteroramienny jak koptyjski, jednak jego ramiona nie s膮 r贸wne:
Szanujmy ka偶dy 艢wi臋ty Krzy偶, bo jest symbolem M臋ki Pa艅skiej i naszego zbawienia.
Por贸wnali艣my tutaj trzy elementy zwi膮zane z trzema ko艣cio艂ami chrze艣cija艅skimi: ikony, architektur臋 i znaki krzy偶a. To wspaniale, 偶e si臋 r贸偶ni膮, a jednocze艣nie s膮 podobne- s艂u偶膮 Bogu i ludziom.
Musimy si臋 wyzby膰 uprzedze艅 i obawy przed inno艣ci膮. Wyrzu膰my ze s艂ownika obra藕liwe s艂owa typu „ruskie”, „szwabskie” itp.
Nie wahajmy si臋 wst膮pi膰 do ko艣cio艂a innego wyznania, b膮d藕my otwarci na innych i szanujmy ich tradycje.
Artyku艂 przeczytano 5574 razy